آیا فناوری دانش آموزان را کودن می نماید؟

به گزارش مجله سرگرمی، افت تحصیلی در میان دانش اموزان اروپایی باعث شده تا بسیاری از افراد فناوریهای دیجیتال را عامل اصلی این اختلال معرفی نموده و خواستار رویکردی جدید در حوزه آموزش و پرورش فناورانه باشند.

آیا فناوری دانش آموزان را کودن می نماید؟

امروزه در تصور عموم مردم دنیا، نگاه طولانی مدت به صفحه نمایش های تلفن همراه و یا تبلت را عامل اصلی کند ذهنی و افت تحصیلی میدانند

اما مطالعات جدید نشان می دهد که اثرات ماندگار در نگاه به صفحه نمایش پایدار نبوده و بسیار کوتاه مدت است؛ این در حالی است که ارتباط پیچیده تری میان ذهن دانش اموزان و فناوریهای دیجیتال نیز به اثبات رسیده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان در حوزه آموزش و پرورش معتقدند بهترین رویکرد آن است که به تمامی دانش اموزان استفاده صحیح و استراتژیک از فناوریهای نوین را آموخته و آن ها را درانتخاب رویکردی مناسب برای بهره وری بیشتر در حوزه آموزش و پرورش آزاد بگذارند.

حقیقت ان است که در گذشته تصور عمومی نسبت به فناوریهای نوین نیز خوشایند نبود. به طور مثال سقراط معتقد بود که کتاب اپیدمی فراموشی را در میان افراد یک جامعه گسترش می دهد. همچنین اشراف معتقد بودند که چاپخانه ها منجر به فشار روانی بین توده ها شده و ان ها را از هویت واقعی دور می نماید. در دوره ای دیگر نیز شاهد بودیم که والدین از ورود ماشین حساب به بازار ابراز نگرانی نموده و این فناوری را عامل ضعف مهارت های حسابی در میان دانش اموزان معرفی کردند. بنابراین با دانستن چنین گذشته ای بسیار طبیعی است که شاهد نگرانی بعضی از محققین و حتی والدین نسبت به ورود فناوریهای نوین در حوزه آموزش و پرورش باشیم. اما حقیقت ماجرا چیست؟ آیا فناوری دانش آموزان را کودن نموده و باعث افت تحصیلی آن ها می گردد؟

براساس نظرسنجی PBS، 53 درصد از مردم بر این باورند که فناوری کاربران را کندتر و وابسته تر می نماید. 42 درصد نیز معتقدند مغز انسان وابستگی ناسالم به اینترنت و تلفن همراه را تا مدت های مدیدی حفظ نموده و به نوعی به دستگاه های دیجیتال معتاد می گردد. اما تمامی این تغییرها کوتاه مدت بوده و با گذشت مدت زمانی کوتاه برطرف می گردد.

یکی از تحقیقات اخیر نیز نشان می دهد که افت تحصیلی در میان دانش اموزان فنلاندی در اوایل قرن 20 تا حد بسیاری به حضور فناوری در کلاس های درس مربوط می گردد. این در حالی است که هیچ مطالعه علمی و مستندی در مورد نقش موثر فناوری در افت تحصیلی و یا کودن بودن دانش آموزان تاکنون ارائه نشده است.

در مواجهه با چنین بلاتکلیفی بعضی از کارشناسان معتقدند که نمی توان فناوریهای نوین را در حوزه آموزش و پرورش مقصر افت تحصیلی دانش آموزان دانسته و کمر به حذف آن بست. اما می توان به جای این کار فناوریهای موردنظر را برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب گزینش نموده و مورد استفاده قرار داد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 51723

به "آیا فناوری دانش آموزان را کودن می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فناوری دانش آموزان را کودن می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید