تازه ترین کتاب خسرو ناقد در نمایشگاه کتاب

به گزارش مجله سرگرمی، کتاب سنجش دیالکتیک روشنگری تازه ترین اثر تألیفی خسرو ناقد در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می گردد.

تازه ترین کتاب خسرو ناقد در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگاران، در معرفی این کتاب عنوان شده است: خسرو ناقد در کتاب خود به آنالیز و نقد بعضی نظریه های مطرح شده در اصلی ترین اثر ماکس هورکهایمر و تئودور آدورنو، نویسندگان کتاب دیالکتیک روشنگری پرداخته است. او مدعیات این دو متفکر مکتب فرانکفورت را تشریح می نماید و تأثیراتی را نشان می دهد که نظریه های این دو اندیشمند آلمانی بر جریان های روشنفکری و اغلب چپ گرا به جا گذاشته و باعث شده است که آنان بی پروا همۀ دستاوردهای روشنگری و مدرنیتۀ منتج از آن را در جوامع دمکراتیک نفی نمایند.

کتاب سنجش دیالکتیک روشنگری در دو فصل و یک پیوست تدوین و تنظیم شده است. فصل اول با تاریخچۀ انتشار کتاب دیالکتیک روشنگری، مهم ترین و مشهورترین اثر مشترک هورکهایمر و آدورنو شروع می گردد. سپس به منظور پاسخ به این پرسش که نظریۀ انتقادی چیست، مسیری نشان داده می گردد که نویسندگان کتاب از نظریۀ نقاد تا نقد روشنگری طی کردند. آنالیز انتقادی نظریه های اصلی کتاب دیالکتیک روشنگری از مباحث دیگر این فصل است که در آن نکاتی از نقدها و نظرهای بعضی از متفکران و صاحب نظران بر این اثر بازگو و آنالیز شده است. بخشی نیز به یکی از نظریه های مناقشه انگیز هورکهایمر و آدورنو اختصاص داده شده است که در آن رابطه ای میان اثبات گرایی و صنعتِ فرهنگ با تمامیت خواهی برقرار نموده اند. در خاتمه این فصل به این پرسش پاسخ داده شده که آیا آن گونه که نویسندگان کتاب ادعا می نمایند توحش و توتالیتاریسم پیامد روشنگری است.

خسرو ناقد فصل دوم را به طور کلی به مباحثی دربارۀ روشنگری اختصاص داده است. ابتدا زمینۀ معناشناسی روشنگری و خطوط کلی مفاهیم متفاوت روشنگری را ترسیم نموده و سیر روشنگری را به ترتیب زمانی و تاریخی پیگیری نموده است. کتاب سنجش دیالکتیک روشنگری با مرور بر بعضی آرای منتقدان و مخالفان روشنگری ادامه می یابد و در بحثی نسبتاً گسترده دربارۀ آیندۀ روشنگری از جمله این پرسش مطرح شده که آیا روشنگری عقیم مانده است.

آنالیز و نقد ترجمۀ فارسی کتاب دیالکتیک روشنگری پیوستی است که ناقد در آن بعضی از خطاهای مترجمان را نمونه وار نشان داده است. کتاب در نهایت با ملاحظاتیِ کلی و کوتاه دربارۀ امر ترجمه به خاتمه می رسد.

کتاب سنجش دیالکتیک روشنگری در واقع مدخلی است بر مطالعۀ کتاب دیالکتیک روشنگری و نیم نگاهی است انتقادی به بعضی مباحث اصلی و پیرامونی آن. افزون بر این ها تلاش شده است تا برخلاف متن کم وبیش پیچیدۀ اصل کتاب به زبان آلمانی، با بیانی روشن و شفاف و البته با روشی انتقادی، دیدگاه ها و نظریه های اساسی هورکهایمر و آدورنو و همچنین مباحث جانبی کتاب آنان، نه تنها برای دانشجویان و پژوهشگران فلسفه و علوم اجتماعی، بلکه برای علاقه مندان عام این گونه مباحث نیز بازگو گردد.

نشر نی کتاب سنجش دیالکتیک روشنگری را در 180 صفحه و با قیمت 24 هزار تومان در فروردین سال جاری منتشر نموده است. این ناشر سال گذشته هم کتاب خردکشی، روشنفکران و انقلاب اکتبر نوشتۀ خسرو ناقد را منتشر کرد که چاپ سوم آن نیز در نمایشگاه کتاب سال جاری عرضه می گردد.

سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلای تهران برگزار می گردد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 20520

به "تازه ترین کتاب خسرو ناقد در نمایشگاه کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه ترین کتاب خسرو ناقد در نمایشگاه کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید