دلایل پوکی استخوان در سالمندان

به گزارش مجله سرگرمی، از هر سه زن، یک زن پوکی استخوان را بعد از 50 سالگی تجربه می نماید و از هر 5 مرد، یک نفر گرفتار این مشکل می گردد. پوکی استخوان در سالمندان به ویژه در میان زنان سالمند، مسئله ای جدی و دنیای است. بنیاد بین الملی پوکی استخوان، می گوید که هر 3 ثانیه، در دنیا یک استخوان می شکند. بعضی از آمارها، می گویند که از هر 4 زن بالای پنجاه سال ایرانی، یک نفر به این درد دچار است.

دلایل پوکی استخوان در سالمندان

استخوان ایرانی ها در خطر است

آمارهای نه چندان جدید، از افزایش تعداد مبتلایان پوکی استخوان در ایران خبر می دهد. درحالی که در سال 1380، تنها 15 درصد ایرانی ها پوکی استخوان داشته اند، در سال 1390، این رقم به 34 درصد رسیده بوده و آمار دقیقی از وضعیت مبتلایان به این اختلال در سالهای اخیر در دست نیست. پوکی استخوان دردی نیست که یک شبه به جان قربانیانش بیفتد. تراکم استخوان های افراد مبتلا به این بیماری، به مرور و در گذر سالها کم می گردد و بدن آنها توان جبران آسیب و جاگیزین کردن استخوان های قدیمی از دست رفته را از دست می دهد.

از دست دادن استخوان ها، همواره به بالا رفتن سن وابسته نیست. اما در اغلب موارد، با نزدیک شدن به پیری شدت می گیرد و به ویژه در زنان، با رسیدن به دوران یائسگی، سرعت می گیرد. زنان سالخورده، هر سال حدود 7 درصد از بافت استخوان هایشان را از دست می دهند و مردان سالم گرچه آرام تر دچار این تحلیل استخوانی می شوند، اما احتمال دچار شدنشان به پوکی استخوان در پیری، چندان هم پایین نیست.

استرس استخوان را پوک می نماید

تنها تامین احتیاج بدن به ویتامین D و کلسیم نیست که می تواند سلامت استخوان ها را حفظ کند. محققان می گویند کسانی که بیش از اندازه با استرس درگیر هستند، بیشتر گرفتار پوکی استخوان می شوند. از نظر آنها اضطراب و فشارهای روانی مداوم، استخوان ها را پوک و زمینه را برای شکستن آنها فراهم می نماید. محققان می گویند آدم های مضطرب، اغلب سبک زندگی سالمی ندارند. زیاد سیگار می کشند، میلی به ورزش کردن ندارند و عادات غذایی مخربی دارند که سلامت استخوان های آنها را خدشه دار می نماید.

رابطه سرطان سینه با پوکی استخوان در سالمندان

مطالعات نشان می دهد زنانی که سابقه دچار شدن به سرطان سینه را داشته اند، دوبرابر همتایان خود در معرض پوکی استخوان قرار دارند. از نظر متخصصان، تغییرات هورمونی ناشی از درمان های تجویز شده برای سرطان سینه، می تواند به کاهش تراکم استخوان ها منجر گردد.

پروبیوتیک بخورید تا پوکی استخوان نگیرید

محققان می گویند مصرف پروبیوتیک ها، به سلامت استخوان ها یاری می نماید و احتمال پوکی استخوان سالمندان را کمتر می نماید. با توجه به آنالیز های اجرا شده، ورودی باکتری های پروبیوتیک به بدن، نه تنها بر مغز و دستگاه گوارش، بلکه بر استخوان ها هم تاثیر می گذارد و مصرف مداوم آن، احتمال پوکی استخوان در سالمندان را کمتر می نماید. (خرید ماست لاکتیویا کاله از دیجی کالا)

هم می شکند؛ هم جوش نمی خورد

زنان میانسال و سالخورده، تصور می نمایند که پوکی استخوان، تنها در صورت شکستن استخوان ها در اثر یک حادثه، سلامت آنها را تهدید می نماید. آنها با گفتن جملاتی مثل حواسم نبود و از پله افتادم؛ استخوانم شکست و دیگر جوش نخورد! مشکلشان را شرح می دهند.

معنای چنین جملاتی این است که این افراد، چیزی در خصوص پوکی استخوان در سالمندان نمی دانند و از اینکه چطور این بیماری آینده شان را تهدید می نماید بی خبرند. پوکی استخوان، تنها مانع جوش خوردن استخوان های شکسته نمی گردد. کم شدن تراکم استخوان ها، دلیل اصلی شکستن آنهاست و مشکل پیش از چیزی که فکر می نمایند، برای آنها ایجاد شده است.

درواقع شاید این افراد در صورت داشتن استخوان های سالم، بهتر تعادل خود را حفظ نموده و زمین نمی خوردند یا شاید در صورت زمین خوردن، چنین ضربه ای اصلا باعث شکستگی استخوانشان نمی شد و تنها عوارضی مثل ضرب دیدگی و کوفتگی را به جا می گذاشت.

دلیل رفتن به خانه سالمندان

برخی از پژوهشگران می گویند حدود نیمی از افرادی که گرفتار شکستگی لگن می شوند، توان تنها زندگی کردن و رسیدگی به کارهای شخصی شان را از دست می دهند. شکستگی حاد و ترمیم نا پذیر استخوانی یکی از دلایل اصلی رفتن سالخوردگان به خانه سالمندان است.

پوکی استخوان در سالمندان مسئله ای نیست که یک شبه ایجاد شده باشد. متخصصان معتقدند که از قبل از رسیدن به سی سالگی، باید برای حفظ سلامت استخوان ها کوشش کرد و با اصلاح سبک زندگی، احتمال شکستن آنها در آینده را کاهش داد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10528

به "دلایل پوکی استخوان در سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل پوکی استخوان در سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید