دپوی احتیاج 4 ماهه فاکتور 8 در انبار شرکت دانش بنیان، اختصاص سهمیه ناچیز برای توزیع نمونه داخلی!

به گزارش مجله سرگرمی، در حالی که شرکت دانش بنیان تولیدکننده فاکتور انعقادی 8 از تامین احتیاج کشور از این دارو خبر داده است، ولی این شرکت با پدیده دامپینگ و واردات بی رویه این دارو دست و پنجه نرم می نماید، ضمن آنکه در حالی که کشور با کمبود فاکتور 8 روبرو است، این داروی استراتژیک در حجم زیادی در انبارهای این شرکت انباشته شده است و وزارت بهداشت نیز سهمیه محدودی برای توزیع آن در نظر گرفته است.

دپوی احتیاج 4 ماهه فاکتور 8 در انبار شرکت دانش بنیان، اختصاص سهمیه ناچیز برای توزیع نمونه داخلی!

به گزارش خبرنگاران، مبتلایان به بیماری هموفیلی فاقد یکی از فاکتورهای انعقادی شماره 8 ، 9 و یا 11 هستند و در صورتی که دچار هر نوع خونریزی شوند، خون آنها منعقد نشده و برای توقف خونریزی تزریق فاکتور انعقادی لازم است. بیماری هموفیلی در 85 درصد موارد ناشی از کمبود فاکتور انعقاد خون شماره 8 است و این نوع هموفیلی موسوم به هموفیلی A یا هموفیلی کلاسیک است. فاکتور 8 نام یکی از پروتئین های دخیل در انعقاد خون است و کمبود آن موجب بروز بیماری هموفیلی می گردد.

هر گاه شخص مبتلا به هموفیلی دچار خونریزی شدید و طولانی گردد، تقریباً تنها درمانی که واقعا موثر است، تزریق فاکتور انعقادی شماره 8 خالص است. قیمت این فاکتور بسیار گران بوده و زیاد نیز در دسترس نیست؛ زیرا این فاکتور فقط از خون انسان و در مقادیر فوق العاده اندک به دست می آید.

به طور کلی دو روش در فراوری فاکتور 8 وجود دارد؛ یک روش فاکتور 8 مشتق از پلاسمای خون و نوع دیگر فاکتور 8 به روش نوترکیب است که به وسیله زیست فناوری فراوری می شوند. مزیت فاکتور 8 نوترکیب نسبت به فاکتور 8 مشتق از پلاسما، نبود خطرات انتقال ویروس و بیماری به وسیله دارو است که این نکته باعث اهمیت محصولات نوترکیب در مقایسه با محصولات مشتق از پلاسما است.

اکنون فاکتور 8 انسانی نوترکیب توسط یکی از شرکت های دانش بنیان دارویی کشور فراوری می گردد، ولی در حال حاضر این شرکت با چالش اساسی واردات این دارو در شرایط کمبود آن در کشور و همچنین دمپینگ شرکت های فراوری نماینده خارجی این دارو در کشور روبرو است.

سرمایه گذاری کلان برای فراوری دانش فنی داروی استراتژیک فاکتور 8

دکتر امیرحسین مقصودی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان فراوری نماینده فاکتور 8 در گفت وگو با خبرنگاران داروی فاکتور 8 را همیشه یکی از داروهای مهم و استراتژیکی دانست که همیشه کمبود آن در کشور احساس می شد، گفت: این شرکت با سرمایه گذاری بسیار کلان تصمیم می گیرد علاوه بر راه اندازی خط فراوری داروی فاکتور 8، سرمایه گذاری عظیمی در فراوری دانش فنی این دارو انجام دهد.

وی با بیان اینکه از سال 1396 این دارو وارد بازار شده است، اظهار کرد: در روزهای گذشته مشاهده کردیم که در رسانه ها اخباری مبنی بر کمبود این دارو منتشر شده است، ولی این در حالی است که شرکت ماه به اندازه چندین ماه احتیاج کشور را فراوری نموده و به میزان سهمیه ای که برای ما در نظر گرفته شده است، این دارو را به سیستم پخش دارو دادیم.

مقصودی ادامه داد: بر این اساس ما گفتیم در شرایط اقتصادی که کشور در آن قرار گرفته است، فراوریات ما می تواند خیال بیماران مبتلا به هموفیلی را راحت کند؛ چراکه این دارو هم فراوری شده و در انبار موجود است و هم مواد اولیه این دارو به میزان فراوری یک ساله احتیاج کشور در اختیار ما قرار گرفته است.

مدیر عامل این شرکت تاکید نمود: از این رو بودجه ای که قرار است به دلیل کمبود دارو، صرف واردات فاکتور 8 از خارج گردد، می تواند به سیستم فراوری کشور بازگردد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، سازمان غذا و دارو، معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یادآور شد: در این جلسه ما این موضوع را به صورت مستند گفتیم و قرار شد اعلام گردد که بیماران مبتلا به هموفیلی برای کمبود داروی فاکتور 8 نگرانی نداشته باشند.

واردات دارویی که نمونه داخلی آن در انبارها وجود دارد

این محقق حوزه دارویی، با تاکید بر اینکه در حال حاضر 4 ماه کل احتیاج کشور از فاکتور 8 در انبارهای ما وجود دارد، گفت: این در حالی است که اعلام می گردد کشور با کمبود این دارو روبرو است.

وی در عین حال محدود بودن سهمیه این شرکت برای پخش داروی فاکتور 8 را از دیگر چالش های توزیع این دارو نام برد و یادآور شد: سهمیه ماهیانه ما برای پخش این دارو عدد کمی است، این در حالی است که ما می توانیم کل احتیاج کشور در مورد این دارو را رفع کنیم.

مقصودی در مورد کم بودن سهمیه توزیع این دارو، شرح داد: در مورد تامین این دارو، واردات رخ داده است؛ در حالی که می توانست بودجه ای که صرف واردات شد، صرف فراوری آن در داخل کشور گردد.

وی به هزینه های فراوری و واردات این دارو اشاره نمود و افزود: قیمت گذاری که برای محصولات ما می گردد، مشابه قیمت های شرکت های واردنماینده این محصولات است و عموما این شرکت ها روی این محصولات دامپینگ انجام می دهند و قیمت های ما را می شنمایند. ما بارها از وزارت بهداشت درخواست کردیم که قیمت هایی که برای محصولات دارویی داده می گردد، بر اساس قیمت های تمام شده ما و قیمت های جهانی این محصولات باشد.

به گفته این محقق به عنوان مثال شرکتی در ترکیه قیمت این محصول را چند برابر داروی فراوریی ما ارائه می دهد، ولی زمانی که در ایران عرضه می گردد، بسیار پایین تر از نمونه داخلی است.

وی تاکید نمود: بهتر بود که اجازه داده گردد که داروی استراتژیکی مانند فاکتور 8 در کشور پا بگیرد تا علاوه بر احتیاج کشور، کشورهای منطقه را پوشش دهد.

مدیر عامل این شرکت دارویی، فراورینماینده این دارو را در چند شرکت اروپایی و آمریکایی دانست و اظهار کرد: با روینمودهایی که برای واردات این دارو وجود دارد، ما مجبور شدیم قیمت این دارو را کاهش دهیم تا کشور متحمل هزینه نگردد، ولی اگر بخواهیم از فراوری داروهای استراتژیک در کشور حمایت کنیم باید موضوع دامپینگ دیده گردد.

استقبال خوب بیماران از داروی داخلی

وی به قیمت این دارو در کشورهای اطراف و در ایران اشاره نمود و گفت: از آنجایی که برای مصرف این دارو، بر روی بیماران فرهنگ سازی اجرا شده است، بیماران و پزشکان رضایت کامل داشتند و الان که با کمبود این دارو روبرو شدند، از این امر ناراضی هستند و با ما تماس می گیرند.

مقصودی یادآور شد: بیماران به ما گفتند از زمانی که داروی فاکتور 8 ایرانی را مصرف می نمایند، میزان مصرف آنها به یک سوم کاهش یافته است. دلیل این امر آن است که داروهای recombinant (نوترکیب) نسل جدیدی از داروها است و ویژگی آنها این است که به بهبود بیماران یاری می نماید.

این محقق با تاکید بر اینکه به دلیل کیفیت بالا، این دارو با استقبال جامعه روبرو بوده است، یادآور شد: ولی به دلیل محدود بودن سهمیه ها، از نمونه های وارداتی استفاده می گردد.

ظرفیت کارخانه ای که برای انبارها دارو فراوری می نماید

این فعال حوزه داروهای بیوتکنولوژی گفت: در حال حاضر ظرفیت فراوری ما به گونه ای است که علاوه بر پوشش کل بازار داخلی فاکتور 8 کشور، قابلیت صادرات را نیز داریم و مذاکره برای صادرات را در دستور کار قرار داده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون اقدام به صادرات این محصول بایو تکنولوژی نشده است، شرح داد: هدف اصلی ما پوشش بازارهای داخلی بوده است و از آنجایی که کشور در زمینه این دارو کمبود دارد، وزارت بهداشت به ما گفت که این دارو را صادر نکنیم، چون کشور به این دارو احتیاج دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاکید نمود: هدف اول ما تامین بازار داخلی است و مازاد آن را به خارج صادر کنیم.

ضررهایی که از انبارداری دارو متوجه کشور است

وی تاریخ مصرف داروی فاکتور 8 فراوری شده را 3 ساله ذکر کرد و یادآور شد: باید به این موضوع توجه گردد که این نوع داروها محصولات گران قیمتی هستند و زمانی که اعلام می گردد به اندازه 4 ماه کل احتیاج کشور از فاکتور 8 در انبار شرکتی می ماند، یعنی رقم بالایی از این دارو.

مقصودی افزود: ماندگاری دارو در انبار شرکتی اجرا شده که باید گردش اقتصادی داشته باشد، سرمایه بر روی سایر محصولات را تامین کند و سرمایه گذاری بر روی فراوری دانش جدید نیز داشته باشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34248

به "دپوی احتیاج 4 ماهه فاکتور 8 در انبار شرکت دانش بنیان، اختصاص سهمیه ناچیز برای توزیع نمونه داخلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دپوی احتیاج 4 ماهه فاکتور 8 در انبار شرکت دانش بنیان، اختصاص سهمیه ناچیز برای توزیع نمونه داخلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید