مرمت عمارت والی کهره در استان ایلام ادامه می یابد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از مرمت عمارت والی کهره در بخش هلیلان شهرستان چرداول اطلاع داد.

مرمت عمارت والی کهره در استان ایلام ادامه می یابد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان چهارشنبه 23 آبان 97 با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت عمارت والی کهره در بخش هلیلان شهرستان چرداول با اعتبارات استانی ادامه می یابد.

او اضافه کرد: عملیاتی که توسط شورای فنی اداره کل برای مرمت این بنای تاریخی تأیید شده است شامل حفاری و گود برداری داخل کانال، تخریب دیوار سنگی و حفاری و گود برداری دیوار حیاط منتهی به استخر، خاکریزی محل های حفاری شده، لوله گذاری pvc به قطر 10 اینچ از لوله فشار قوی با اتصالات مربوطه است.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام از دیگر عملیات مرمت عمارت والی کهره به لوله گذاری از نوع لوله سیمانی به طول 6 متر در محل حفاری شده و اتصال آن به فاضلاب روستا، اجرای ملاط سیمانی در کف کانال به طول 55متر و ضخامت 5 سانتی متر و لیسه ای کردن سطح آن در داخل کانال، جوشکاری و تهیه تور و فنس در سردر ورودی حیاط و ایمن سازی آن، تسطیح و سامان دهی محوطه، تهیه و اجرای بتن کف استخر اشاره نمود.

شنبه زاده توضیح داد: عمارت والی کهره با مجموعه بناها شامل دو بنای زیباست که دولت سرا و محل حکمرانی و والی گری علیرضاخان ابوقداره ملقب و معروف به شهاب الدوله، فرزند حسینقلی خان والی پشت کوه، و عبدالحسین خان ابوقداره آخرین والی محلی منطقه هلیلان و مناطق تابعه آن بوده است.

او بیان نمود: بنای شمالی دارای معماری ساده تر اما قدمت بیشتر است. عمارت والی نشین دارای چهار عدد ستون روی ایوان بیرونی با نقش های گچ بری انسانی، حیوانی و گیاهی بر روی سرستون هاست و دو عدد گچ بری طاووس که رنگ آمیزی شده و در ایوان بیرونی به صورت قرینه بر سردر ورودی اتاق های شرقی و غربی نصب شده اند زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است. سقف این بناها از چوب است.

بنای تاریخی عمارت کهره به شماره 26011 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 41791

به "مرمت عمارت والی کهره در استان ایلام ادامه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت عمارت والی کهره در استان ایلام ادامه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید