نشست چهارشنبه سوری، پرسش از ابعاد اجتماعی و فرهنگی برگزار گردید

به گزارش مجله سرگرمی، پژوهشگران حوزه مردم شناسی و علوم انسانی در نشستی تخصصی که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، مرکز اسناد فرهنگی آسیا و پژوهشکده مردم شناسی برگزار گردید به آنالیز آیین چهارشنبه سوری پرداختند.

نشست چهارشنبه سوری، پرسش از ابعاد اجتماعی و فرهنگی برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران و مشاور سرپرست پژوهشگاه در این نشست با اشاره به پیشینه برگزاری جشن چهارشنبه سوری قبل و بعد از ورود اسلام به ایران گفت: مردم ایران در تمامی ادوار تاریخی این روز را با برگزاری آیین های متنوع در سراسر کشور جشن می گیرند.

وی با اشاره به برگزاری جشن سور و احترامی که زرتشتیان برای آتش قائل هستند و آن را شروع گر جشن های نوروزی می دانند توضیح داد: یکی ازرسم های جشن چهارشنبه سوری ایرانیان در زمان عشایری به بعد جمع شدن در کنار هم بوده است ؛ سفره سور نیز مانند تمامی سفره های ایران باستان شکرانه آن چیزی است که خداوند به بندگانش عطا نموده است.

او درادامه به سنت های رایج چهارشنبه سوری نظیر پختن آش ابو دردا، مراسم قاشق زنی، شال اندازی، شکستن کوزه و ... اشاره نمود .

فرزانه گشتاسب مدیر گروه فرهنگ و زبان های باستانی، پژوهشکده زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست با اشاره به تنوع جشن های چهارشنبه سوری در مناطق مختلف ایران توضیح داد: این تنوع آیین ها معنی دار است زیرا در جزئیات اتفاق می افتدو در همه رسوم دیده نمی شود .

او گفت: به اعتقاد من به عنوان یک پژوهشگر، سابقه آیین چهارشنبه سوری به ایران باستان و جشن فروردین گان ، پنجه آخر سال و گاهنبار باز می شود.

وی با بیان اینکه این جشن ها هنوز در ایران زنده هستند و زرتشتیان ساکن کرمان، یزد ، تهران و ... آنها را برگزار می نمایند به بیان بعضی از شباهت های فروردین گان و چهارشنبه سوری پرداخت و گفت: چهارشنبه سوری بازمانده و ردپای این جشن است.

محمد نجاری پژوهشگر، منتقد و مدرس نیز در ادامه با اشاره به آیین های چهاشنبه سوری در سراسر ایران گفت: آیین های چهارشنبه سوری یک عنصر تأثیر گذار مانند آتش را درخود دارد که از نگاه اسطوره شناسی نیازمند تحقیق و پژوهش است.

او در ادامه به تشریح تبار شناسی جشن چهارشنبه سوری، سنت های آیین چهارشنبه سوری و دنیا معاصر و چهارشنبه سوری پرداخت

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 16442

به "نشست چهارشنبه سوری، پرسش از ابعاد اجتماعی و فرهنگی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست چهارشنبه سوری، پرسش از ابعاد اجتماعی و فرهنگی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید