کمبود خوابگاه متاهلی در دانشگاه فردوسی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر رفاه و سلامت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در خوابگاه متاهلی کمبود زیادی داریم گفت: شاید لیستی تقریبا 100 تا 110 نفر متقاضی خوابگاه متاهلی داریم اما برای پذیرش آنها محدودیت وجود دارد.

کمبود خوابگاه متاهلی در دانشگاه فردوسی

امیر سالاری با حضور در دفتر خبرگزاری خبرنگاران و در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه سراهای دانشجویی، اداره تغذیه، مرکز بهداشت و درمان، اداره رفاه و نقلیه و تردد زیرمجموعه ما است، اظهار کرد: اداره رفاه سه کار اساسی انجام می دهد. یک کار ثبت اسکان است که در اداره خوابگاه ها انجام نمی شود زیرا مالکیت سراهای کل کشور با صندوق رفاه دانشجویان است در نتیجه اجاره بها و سیاست گذاری ها توسط صندوق رفاه انجام می شود.

وی اضافه کرد: اداره رفاه واسطی بین صندوق رفاه در تهران و دانشگاه هاست که ثبت اسکان را در سامانه های صندوق رفاه انجام می دهد. موضوع وام ها که 21 نوع وام وجود دارد نیز ثبت و پرداخت آن در اداره رفاه انجام می شود. کار سوم بازپرداخت اقساط و بدهی هاست. بیمه دانشجویان، بیمه حوادث تکمیلی و چند نوع بیمه دیگر نیز از وظایف اداره رفاه ما است.

سالاری در خصوص سراهای دانشجویی، گفت: کلمه خوابگاه در شاهنامه فردوسی به معنی قبر آمده، خوابگاه را گاهِ خواب یعنی زمان و محل خواب ابدی تعبیر کرده اند و در فرهنگ ما نیز چنین واژه ای نبوده است. در ادبیات کهن در سال های اخیر متوجه شدیم که خوابگاه معنای درستی از واژه لاتین نبوده و ساختگی است. همان طور که سیاست ها نسبت به سراهای دانشجویی در حال تغییر بوده، واژه خوابگاه نیز تحول و نگاه جدیدی را به خود می بیند.

سراهای دانشجویی، ایرانی کوچک برای تقویت تعاملات اجتماعی افراد هستند

مدیر رفاه و سلامت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: تاکنون تمام تلاش دانشگاه ها این بوده که اتاقی را فراهم نمایند تا دانشجو سقفی داشته باشد و بیرون نخوابد. در دهه 60 و 70 خوابگاه سازی با این ایدئولوژی انجام شد و تمام سراها در دانشگاه های قدیمی متولد دهه 60 و 70 هستند. به تدریج که جامعه پوست اندازی کرده، این نگاه در حال تغییر است و به این نتیجه رسیدیم که در سراهای دانشجویی یک ایران کوچک داریم که می تواند هم افزایی بین فرهنگ ها و تعاملات اجتماعی افراد را تقویت کند. ما چنین ساختار مشابهی نداریم.

وی اضافه کرد: حدود1600 دانشجوی خارجی از 21 کشور دنیا داریم و اگر اقوام خودمان را نیز اضافه کنیم می بینیم اجتماع عظیمی از ملیت های مختلف با ذائقه ها و نگاه های مختلف را دور هم جمع کردیم.

نگاه به سراهای دانشجویی، نگاه سایبان و سرپناه نباشد

سالاری با بیان اینکه سال های اول در صندوق رفاه تلاش زیادی کردیم تا سیاست گذاری ها را تغییر دهیم، مطرح نمود: با کمیته سیاست گذاری که در صندوق رفاه داریم، این موضوع را در قالب دستورالعمل ها، نشست ها و کارگروه های مختلف شروع کردیم و این گفتمان را در دانشگاه ها به وجود آوردیم که نگاه به سراهای دانشجویی، نگاه سایبان و سرپناه نباشد. سرای دانشجویی بسیار فراتر است، ظرفیت و انرژی که می تواند از این سراها استخراج شود، کشور را تکان می دهد، اما در سال های گذشته همیشه به سراها به شکل تهدید نگاه کردیم.

مدیر رفاه و سلامت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد: در سراهای دانشجویی ما مجریان، افراد بسیار اجرایی ای بودند که هیچ وقت فرصت این را پیدا نمی کردند به نیازها و ظرفیت های بعدی توجه نمایند و به سازمان ها، NGOها و تشکل های دیگر متوسل می شدند تا آن ها از این ظرفیت استفاده نمایند و به این دلیل که شناخت کافی از این ظرفیت نداشتند، همیشه مغفول می ماند، بنابراین اولین کاری که در صندوق رفاه انجام دادیم این بود که از انرژی سازمان هایی که تشابه مسؤولیتی و کاری دارند استفاده کنیم.

سالاری اضافه کرد: ما تشکل ها را دور هم جمع کردیم تا کارهای نیکوکاری انجام دهند و چنین گفتمانی را با تشکل ها شروع کردیم و بنا داریم پای تشکل ها را به سراهای دانشجویی باز کنیم تا به تدریج مطالبات جدید ایجاد نماییم. مطالبه من به عنوان مسؤول در زمینه سراهای دانشجویی تنها رو به راه بودن سیاست ها نیست، باید از این موارد عبور کنیم. این موارد نیازهای اولیه و جزو واجبات و پیش فرض است و مسؤولیت اصلی من نیست. باید کاری انجام دهیم که دانشجو از این فضا یاد بگیرد. من چه در صندوق رفاه و چه در شورای سیاست گذاری صندوق رفاه مدام این مطالبات را تزریق می کنم تا این ظرفیت بالقوه نمایان شود.

6600 دانشجوی غیر انتفاعی در 33 خوابگاه خودگردان زندگی می نمایند

مدیر رفاه و سلامت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص خوابگاه های خودگردان، گفت: ما 6600 دانشجو داریم که در مؤسسات غیر انتفاعی در مشهد تحصیل می نمایند و بومی مشهد نیستند، بنابراین در خوابگاه های خودگردان زندگی می نمایند یا خانه هایی در شهر اجاره کرده اند که شرایط بسیار نابسامانی داشت. در سال 87 که من مدیر دانشجویی بودم، موضوع خوابگاه های خودگردان را توسط استانداری خراسان شروع کردیم که جرقه در آن سال زده شد و مجددا در سال 93 که مسؤولیت گرفتم، اولین کار خود را این موضوع قرار دادم.

وی ادامه داد: در صندوق رفاه، مسؤول تدوین آیین نامه سراهای خودگردان شدم تا ساماندهی خوبی اتفاق بیفتد. دانشگاه فردوسی مشهد اولین دانشگاه در کشور بود که این الگو را اجرا کرد. شورای نظارتی تشکیل شد که بر این سراهای دانشجویی خودگران نظارت مستمر، واقعی و همیشگی داشته باشد. شورای نظارت از معاونین دانشجویی مؤسسات غیر انتفاعی و معاونان دانشگاه آزاد، پیام نور و علوم پزشکی تشکیل شده است. شورای نظارت هر سال رأی گیری کرده و یک دانشگاه را به عنوان دانشگاه مادر انتخاب می کند که آن دانشگاه مسؤولیت نظارت بر این شوراهای خودگردان را بر عهده دارد و هرگونه مجوزی برای خوابگاه خودگردان توسط این دانشگاه صادر و توسط شورای نظارت تایید می شود.

سالاری اضافه کرد: سامانه ای ایجاد شده که دانشجویان به راحتی می توانند از شهر خود به سامانه مراجعه و اتاق خود را انتخاب نمایند. اطلاعات کامل اتاق در سایت وجود داشته و همچنین آلبوم تصویری دارد. این سامانه را از سال 93 طراحی کردیم. هر سال یکی از مؤسسات غیر انتفاعی به عنوان دانشگاه ناظر انتخاب می شود.امسال شورای نظارت و دانشگاه ناظر، مؤسسه غیرانتفاعی فردوس است. مؤسسه فردوس پای کار آمد و این سامانه را طراحی کرد و امسال برای اولین سال اجرا شد. همین الگو را قبلا در دانشگاه فردوسی نیز اجرا کرده ایم.

دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه فردوسی می توانند، اتاق خود را انتخاب نمایند

مدیر رفاه و سلامت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه امسال برای اولین سال فضای خوشایندی دیدم که دیگر پدر و مادرها برای ثبت نام خوابگاه تجمع نمی کردند، شرح داد: برای تمام دانشجویان به محض ثبت نام آموزشی، گزینه متقاضی خوابگاه برایشان نشان داده می شد که اگر اعلام نیاز می کردند وارد سامانه خوابگاهی شده و اتاق خود را انتخاب می نمودند. فیلترهای مختلفی را نیز گذاشته بودیم که دانشجویان را کمک می کرد انتخاب درستی انجام دهند؛ مانند فیلتر هم رشته ای، شهر و سال تحصیلی.

وی گفت: با این فیلترها دانشجویان ثبت نام و پرداخت هزینه های خود را به راحتی انجام می دهند و امسال دیگر مراجعه ای برای خوابگاه نداشتیم و دانشجویان بلافاصله به خوابگاه می رفتند. این کار برای اولین بار در کشور رخ داد و در هیچ دانشگاهی در کشور سامانه ای به این شکل که دانشجو قبل ورود و ثبت نام در دانشگاه بتواند اتاق خود را انتخاب کند، نداشتیم.

سالاری بیان کرد: دانشگاه فردوسی چهار خوابگاه خودگردان دارد که خوابگاه های خودگران مریم، ناظران و اندیشه بیرون دانشگاه هستند و زیر نظر بنیاد دانشگاهی اداره می شوند و تنها خوابگاه خودگردان پردیس هفت داخل دانشگاه فردوسی است.

وی اضافه کرد: امسال بسیار تلاش کردیم این سامانه را به والدین و خانواده ها معرفی کنیم تا دغدغه های آنان رفع شده و فرزندانشان دچار آسیب نشوند. خانواده می تواند بر فرزند خود نظارت داشته باشد. یکی از بخش های این سامانه مربوط به والدین است، یعنی والدین حضور و غیاب دختران را می توانند دقیق مشاهده نمایند. پسران حضور و غیاب نمی شوند. این موضوع به دلیل خواست خانواده ها بوده و بیشتر فشار از جانب خانواده هاست. بافت فرهنگی این موضوع را القا می کند و از جانب دانشگاه نیست.

ظرفیت سراهای دانشگاه فردوسی5400 نفر است

سالاری با بیان اینکه ظرفیت فعلی سراهای ما 5400 نفر است که از این تعداد تقریبا 2700 نفر خانم ها و بقیه حدودا 2700 نفر آقایان هستند، مطرح نمود: امسال دو اتفاق خوب افتاد؛ یکی اینکه با کمک بنیاد دانشگاهی و خیرین سرای جدیدی را در حال ساخت داریم. کارهای عمرانی سرایی با ظرفیت 500 نفر در حال انجام است که به ظرفیت سراهای دانشجویی دخترانه ما اضافه می شود.

مدیر رفاه و سلامت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: در قسمت دیگر سرایی داشتیم که در سال های گذشته جزء سرای پردیس سه ما محسوب می شد و به دلیل کاهش ظرفیت در آن سال ها به عنوان کلینیک روانشناسی دانشکده روانشناسی و قسمت آموزش تحصیلات تکمیلی به این دانشکده ملحق شد. اما دوباره این فضا را به دست آوردیم و تقریبا حدود 200 تا 220 نفر ظرفیت این بخش است.

سال گذشته 170 نفر کمبود سرا داشتیم اما امسال کمبود نداریم

وی اضافه کرد: سرای 500 نفره در حال ساخت است و سرای دیگر تجهیز و آماده شده و دانشجویان اسکان پیدا کردند. امسال کمبود سرا نداشتیم. سال گذشته حدود 170 نفر کمبود ظرفیت داشتیم که برای اولین بار در تاریخ دانشگاه فردوسی مجبور شدیم یکی از خوابگاه های دانشگاه فرهنگیان را که در مجاورت دانشگاه است اجاره کنیم، این مکان یک سال دست ما بود و امسال نیاز ما مرتفع شد، در نتیجه آن را به دانشگاه فرهنگیان برگرداندیم.

خوابگاه های دانشگاه فردوسی نیاز به نوسازی دارند

سالاری با اشاره به اینکه امسال دانشگاه فردوسی 70 ساله می شود و متعاقبا بسکمک از خوابگاه های ما نیز 60 یا 70 ساله خواهند شد، شرح داد: این خوابگاه ها نیاز به نوسازی و جایگزینی دارند، هرچند خوابگاه هایی که در گذشته ساخته شدند، از نظر کیفیت ساخت و بنا از خوابگاه های امروزی بهتر هستند، به طور مثال خوابگاه پردیس ما در سال 42 ساخته شده و حدود 56 سال از عمر آن می گذرد، اما از بسکمک از بناهای امروزی از نظر استحکام، نوع طراحی و معماری بهتر است.

مدیر رفاه و سلامت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: دانشگاه کهنی هستیم و این نیاز خصوصا در حوزه اسکان جدی است که مرتب باید این ناوگان اسکان خود را نوسازی کنیم، به همین خاطر برای دو مورد از خوابگاه های قدیمی پردیس دو که 1200 نفر ظرفیت دارد در حال جای گیری هستیم. خوابگاه جدیدی در حال ساخت بوده و خوابگاه دیگری مقدمات سرمایه گذاری آن انجام شده تا در مجموعه سراهای پردیس 7 و 8 ساخته شود. به تدریج سراهای پردیس 2 را با سراهای جدید جایگزین می کنیم که کار بسیار سختی است. هرچه ظرفیت جدید ایجاد کنیم باز هم عقب هستیم.

ساخت خوابگاه متاهلی با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری باید یکی از استراتژی های اصلی ما باشد

وی در خصوص سرای متاهلی، گفت: این سراها برای ما بسیار مهم هستند. دانشگاه دو خوابگاه و سرا برای متاهلان دارد، یکی خوابگاه بقا در هاشمیه و دیگری اندیشه در قاسم آباد است، اما متقاضیان ما بسیار بیشتر از این هستند. از طرفی خوشحالیم ازدواج دانشجویی و زودهنگام وجود دارد و سیاستی است که دنبال می کنیم، از طرف دیگر مهمترین موضوع اسکان است. ساخت خوابگاه متاهلی باید یکی از استراتژی های اصلی ما با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری و ظرفیت های بیرونی ما باشد.

سالاری بیان کرد: در زمینه خوابگاه های متاهلی در حال رایزنی هستیم تا مکان هایی را در سطح شهر که امکان تبدیل شدن به خوابگاه استاندارد را دارد برای متاهلان فراهم کنیم. استراتژی بعدی ما این است که در خود پردیس دانشگاه خوابگاه ساخته شود تا ایاب و ذهاب و تردد راحت تر باشد و این موضوع جزء برنامه های اصلی ماست.

کمبود خوابگاه متاهلی در دانشگاه فردوسی

مدیر رفاه و سلامت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، اضافه کرد: 60 سوئیت متاهلی در خوابگاه بقا و 15 واحد نیز در اندیشه داریم. کمبود ما در این زمینه زیاد است. شاید لیستی تقریبا 100 تا 110 نفر متقاضی خوابگاه متاهلی داریم، اما برای پذیرش آنها محدودیت وجود دارد. تنها به مردان متاهل خوابگاه می دهیم و زنان متاهل امتیازشان کم می شود و نمی تواند با مرد دانشجوی متاهلی رقابت کند، این موضوع تعادل را به هم می زند. اگر زنان دانشجو را لحاظ کنیم شاید حدود 150 تا 160 متقاضی داشته باشیم که بسکمک از آنها خانه گرفتند و برخی نیز دور از هم و مجردی زندگی می نمایند.

وی ادامه داد: وام ودیعه مسکن داریم که دانشجویان متاهل می توانند این وام را دریافت کرده و خانه رهن نمایند. ابلاغ این وام امسال بیشتر شده، 8 میلیون برای تحصیلات تکمیلی و 4 میلیون برای کارشناسی هاست. وام های دیگری نیز وجود دارد که دانشجویان می توانند از آن استفاده نمایند. وام ویژه دکترا 700 هزار تومان از بانک توسعه تعاون و وام صندوق 600 هزار تومان به صورت ماهیانه است. دانشجویان کارشناسی می توانند ماهانه 100 هزار تومان و ترمی 500 هزار تومان دریافت نمایند و وام عادی ترمی 500 هزار تومان است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59428

به "کمبود خوابگاه متاهلی در دانشگاه فردوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود خوابگاه متاهلی در دانشگاه فردوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید