اشاعه زبان فارسی در دنیا به اهداف جایزه فرشته افزوده شده است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، جایزه فرشته که تا به حال چهار دوره برگزاری را پشت سر گذاشته، سال جاری برای پنجمین دوره اش فراخوان داد و قرار است مراسم اختتامیه این دوره ابتدای سال 98 برگزار گردد. یکی از خبرهایی که درباره پنجمین دوره این جایزه منتشر شد، بین المللی شدن آن بود.

اشاعه زبان فارسی در دنیا به اهداف جایزه فرشته افزوده شده است

از دوره چهارم این جایزه، کتاب آثار برگزیدگان، علاوه بر زبان فارسی، به زبان انگلیسی هم منتشر شد. آثار بخش عکس هم که در دوره های اخیر به جایزه اضافه شده بود، در کشورهای دیگر نیز به نمایش گذاشته شد و نمایشگاه هایی در این باره در چند شهر خارجی برگزار گردید.

سیدصالح بهشتی مدیر شهرکتاب فرشته که برگزاری این جایزه را به عهده دارد، درباره رویکرد برگزاری بین المللی این رویداد به خبرنگاران، گفت: در سرتاسر دنیا بیش از 200 میلیون نفر به زبان فارسی صحبت می نمایند اما به رغم موقعیت ها و ظرفیت های فرهنگی ایران، هیچ گاه از این ظرفیت بهره برداری نشده است. این در حالی است که مهم ترین شیوه های دیپلماسی فرهنگی، بهره مندی درست از چنین ظرفیت هایی است.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی و اولیه ما در جایزه فرشته، بحث گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و استعدادیابی است که از این دوره باتوجه به ظرفیت های پیش رو، اشاعه زبان فارسی نیز به اهداف اصلی جایزه اضافه کرده شد. بنابراین دلیل بین المللی شدن این جایزه از یک طرف گستره زبان فارسی در سطح دنیا است و از طرف دیگر، ایجاد فضایی برای غیرفارسی زبانانی است که در حوزه ادبیات فارسی مشغول فعالیت هستند تا فرصتی برای ارائه آثارشان داشته باشند. البته این حرف، به این معنا نیست که حق نویسندگان جوان ایرانی پایمال گردد، بلکه این اتفاق قرار است در یک شرایط برابر برای همه رخ دهد.

مدیر شهر کتاب فرشته در ادامه درباره تمهیدات در نظر گرفته شده جایزه فرشته در خارج از کشور، گفت: تاکنون هماهنگی هایی با چندموسسه فرهنگی بین المللی و بعضی سفارتخانه ها و موسسات آموزشی انجام شده که از آن جمله می توان به موسسه اکو و سفارتخانه های هند و اتریش، دانشگاه هایی در اسپانیا، استرالیا، کانادا و ... اشاره نمود. در واقع هدف این بود تا با استفاده از ظرفیت های موجود در این زمینه، در سطح دنیای اطلاع رسانی گردد. بخش اعظم هماهنگی ها در این زمینه انجام شده و در کوشش هستیم که کار با سرعت بیشتری و در گستره وسیع تری ادامه پیدا کند. البته در دوره سوم جایزه فرشته، شرکت نمایندگان ایرانی مقیم کشورهای خارجی را داشتیم که حتی میان ده برگزیده این رویداد قرار گرفتند اما امروز، هدف این است که غیرایرانی های فارسی زبان و یا حتی غیرفارسی زبانان هم امکان شرکت در جایزه فرشته را داشته باشند. در بخش عکس نیز طبعا هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و از تمامی کشورها امکان شرکت در این جایزه وجود دارد.

بهشتی در انتها گفت: در حال حاضر بسیاری از آثار ادبی ما در کشورهای مختلف به زبان های مختلف ترجمه می شوند. این نشان می دهد که آنها توانسته اند زبان فارسی را درست درک نمایند و شاید همین نکته یاری کند تا در نوشتن داستان به زبان فارسی مهارت بیشتری کسب نمایند. آن چه که این میان، حائز اهمیت است، فراهم آمدن بستری است که غیرفارسی زبان ها هم فرصت ارائه آثار خود را داشته باشند اما در نهایت قضاوت با داوران مسابقه و اعضای هیأت انتخاب است.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55033

به "اشاعه زبان فارسی در دنیا به اهداف جایزه فرشته افزوده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشاعه زبان فارسی در دنیا به اهداف جایزه فرشته افزوده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید