روستای جواهر دشت ، عروس دشت های سرزمین ایران

به گزارش مجله سرگرمی، بی تردید یکی از بکرترین مقاصد طبیعی ایران، روستای جواهر دشت در بخش شرقی استان گیلان است. این نقطه روستایی از جمله مکان های کاملا تمیز با اقلیمی کوهستانی و طبیعتی فوق العاده چشم نواز در بخش های شمالی ایران بحساب می آید که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته و آنقدر از جذابیت های فراوانی برخوردار است که پیشنهاد می کنیم حتما در اولین فرصت فراغت، سری به این خطه منحصر به فرد بزنید! حال ما می خواهیم در این مطلب کمی در خصوص جواهر دشت گیلان برایتان صحبت نماییم تا شما بیش از پیش با یکی از برجسته ترین مقاصد گردشگری این مرز و بوم آشنا شوید و اگر سفری به جواهر دشت رودسر داشتید، گیج و گمراه نشوید.

روستای جواهر دشت ، عروس دشت های سرزمین ایران

دلایل سفر و بازدید از روستای جواهر دشت

کوهنوردی، طبیعتگردی، عکاسی و کلا کسب لذتی بی مانند از جمله دلایل ارزشمند سفر به روستای جواهر دشت است. شاید باورش برای بسیاری از گردشگران سخت باشد، اگر بدانند این منطقه به حدی اصالت طبیعی و ساده زیستی خود را حفظ کرده که مردمان ساکن در آن، همچنان فاقد آب لوله کشی هستند و از منابع آب طبیعی همچون چشمه سارها و رودخانه های جاری در حوالی این خطه سرسبز استفاده می کنند. بیشتر جهت منتهی به جواهر دشت گیلان همچنان بصورت جاده های خاکی باقی مانده است. بخش هایی از این جاده در حصاری از جنگل های طبیعی و زیبای استان گیلان قرار گرفته و بخش هایی نیز توام با مناظری شگفت انگیز از طبیعت و چرای دام ها در مراتعی کاملا سبز و چشم نواز قرار دارند. جالب است بدانید این روستای شمالی ایران به دلیل استقرار خود بر روی سماموس از بلندای دو هزار متری نسبت به سطح دریا برخودار است و به همین خاطر می توان با حضور در جواهر دشت رودسر، در حدفاصل کمی از تردد ابرها و زیر سایه های مستقیم آنان به گشت و گذاری فراموش نشدنی در یکی دیگر از قسمت های ایران پرداخت. در جواهر دشت همچون سایر مناطق شمالی ایران، سقف خانه های روستایی به شکل شیروانی ساخته شده و کمترین فاصله روستانشینان تا نزدیکترین چمشه های آب قرار گرفته بر روی دامنه کوه سماموس، چیزی نزدیک به 60 دقیقه است. با توجه به ارتفاع این مکان که در بخش شرقی استان گیلان و در شهرستان رودسر قرار گرفته، پیشنهاد می کنیم حتما از پدیده طبیعی طلوع و غروب خورشید نیز غافل نشوید که بی اغراق یکی از نادرترین تجارب کسب شده برای هر یک از شما خواهد بود. همچنین بد نیست در خصوص جواهر دشت رودسر این نکته را نیز خاطر نشان کنیم که با توجه به وجود قله مرتفعی به نام سماموس و همچنین بنایی مذهبی موسوم به امامزاده آقا سماموس، همیشه می توان مردمان بومی و غیر بومی فراوانی را در جهت صعود به قله سماموس مشاهده کرد که یا قصد آنان زیارت امامزاده آقا بوده و یا تصمیم خود را مبنی بر فتح قله سماموس و همچنین تکیه زدن بر بام گیلان ایران گرفته اند و می خواهند از نقطه مرتفعی نظاره گر زیبایی ها و جذابیت های بی انتها موجود در این روستای ییلاقی باشند. از قلم نیفتد که از موقعیت مکانی قلعه سماموس می توان روستای جواهرده و همچنین شهرستان رودسر را خصوصا در شب هنگام مشاهده کرد، البته چنانچه هوا صاف باشد و خبری از ابرهای غول پیکر رایج و هوای مه آلود بارانی نباشد! در انتها از قلم نیاندازید با هر قصد و مقصودی که پا به جواهر دشت گیلان بگذارید، قطعا پشیمان نخواهید شد.

کمی بیشتر با روستای جواهر دشت

جواهر دشت نام یک روستای ییلاقی در استان گیلان است که برای رفتن به سوی آن هم می توان از جهتهای مختلف درون استانی و یا حتی سایر جهتهای منتهی به عروس دشت های ایران از دیگر استان های همجوار استفاده کرد، مثلا اگر در خود استان گیلان باشید، به راحتی می توانید به این خطه سرسبز و بکر ایرانی دست پیدا نمایید و اگر هم بخواهید سفر خود را از استانی نزدیک به گیلان یعنی مازندران آغاز کنید، ابتدا می بایست خود را به کلاچای برسانید و سپس از آنجا به طرف سیاهکلرود و همچنین جواهرده که حدودا چیزی بین 60 تا 90 دقیقه برایتان زمان بر هست، حرکت کنید. نکته مهم با توجه به موقعیت کوهستانی جواهر دشت رودسر و همچنین جهتهای پر فراز و نشیب منتهی به آن، این است که نمی توان با هر نوع وسیله نقلیه ای از پس آنان بر آمد و اگر کمی تنها بخت و اقبال از شما روی گردان شود، مطمئن باشید هر چقدر هم که تلاش کنید با خودروهای سواری معمولی خود نخواهید توانست به روستای جواهر دشت برسید. در این مواقع یادتان باشد که بایستی اتومبیل شخصی خود را در نقطه ای امن پارک کنید و سپس منتظر خودروهای محلی بدون پلاکی که عموما جیپ های کوهستانی هستند، شوید تا شما و سایر همراهانتان را در ازای دریافت کرایه ای قابل قبول، به روستا برسانند. لازم به ذکر است تردد جیب های محلی در جهت منتهی به جواهر دشت گیلان معمولا همیشگی بوده و رانندگان آن ها خود مطلع به اینکه باید سایر گردشگران و مسافران روستا را همراه خود ببرند، هستند. بد نیست بدانید جاده منتهی به روستای جواهر دشت از 8 کیلومتر کاملا آسفالتی و 18 کیلومتر کاملا خاکی و ناهموار برخوردار است که به همین خاطر، عمدتا به گردشگران و علاقمندان این خطه شمالی کشورمان توصیه می شود با خودروهای شخصی خود، وارد این جهت ناهموار و حتی ناامن نشوند!

جاذبه های گردشگری موجود در اطراف جواهر دشت

فارغ از جذابیت های کاملا منحصر به فرد روستای جواهر دشت، می توان با سفر به این روستای فوق العاده دیدنی و لذتبخش از سایر جاذبه های گردشگری موجود در این بخش از استان زیبای گیلان همچون مجتمع ساحلی نگین شمال، پنجشنبه بازار و همچنین پارک شهر نیز بازدید نمایید و در آخر سری هم به ایستگاه ساحلی شهر رودسر بزنید و شب به یاد ماندنی را در آن سپری نمایید.

کلام آخر

این نقطه از استان گیلان، از جمله مقاصد کاملا طبیعی و سراسر سرسبز موجود در نواحی شمالی کشور عزیزمان ایران بوده که بهتر است پیش از آغاز سفر جهت بازدید از آن به فکر تهیه کردن وسایلی همچون چادر و کیسه خواب، آب معدنی، کفش راحتی و مخصوص پیاده روی و مقداری مواد غذایی و همچنین لباس مناسب با توجه به اقلیم کوهستانی و شرایط جوی حاکم در منطقه باشید تا خدایی ناکرده در طول مسافرت با کم و کاستی روبرو نشوید. در ضمنً توجه داشته باشید که در خود روستای ییلاقی جواهر دشت نیز بازارچه ها و همچنین قهوه خانه هایی نیز وجود دارند که می توانید از آنان برای تهیه غذا و متریال های غذایی استفاده نمایید. همچنین این را هم بدانید که جدیدا یک دکل مخابراتی در حوالی روستای جواهر دشت نصب شده که البته خیلی نباید بر روی قدرت آنتن دهی آن حساب ویژه ای باز نمود.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50283

به "روستای جواهر دشت ، عروس دشت های سرزمین ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای جواهر دشت ، عروس دشت های سرزمین ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید