هشدار به مسافران ترکیه خبرنگاران

به گزارش مجله سرگرمی، برخی از شرکت های گردشگری اطلاعات صحیحی به مسافران نمی دهند و درباره پرداخت هزینه های مازادی که مسافر باید در ادامه سفر بپردازد، چیزی نمی گویند.

هشدار به مسافران ترکیه خبرنگاران

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، بسیاری از خانواده ها با شروع اسفندماه و رسیدن روز های خاتمهی سال، اقدام به دریافت بلیت و رزرو تور برای سپری کردن تعطیلات دوهفته ای نوروز می نمایند. این روال از سال گذشته به علت شیوع کرونا با کاهش چشمگیری روبه رو شد، اما حالا بعد از گذشت یک سال و درست درزمانی که زمزمه های شیوع موج چهارم کرونا در کشور شنیده می گردد، هموطنانمان اقدام به بستن بار سفر نموده اند.

ترکیه، طی سال های گذشته یکی از مهم ترین گزینه های سفر خارجی در ایام نوروز برای بسیاری از مردم بوده است. این کشور به عنوان نماد جهانگردی هرسال میزبان تعدادی زیادی از جهانگردان ایرانی است، اما از سال گذشته به علت شیوع کرونا مرز های خود را به روی مسافران بست و حالا در آستانه نوروز ایرانی قرار است تمهیداتی را برای سفر ایمن جهانگردان به این کشور فراهم کند. سفر به ترکیه به دو علت از محبوبیت زیادی برای ایرانیان برخوردار است، اولا که مسافران ایرانی برای سفر به این کشور احتیاج به اخذ ویزا ندارند و در کمترین زمان می توانند تور ترکیه را خریداری و راهی این کشور شوند. علاوه بر این وجود بازار های متنوع و مراکز خرید و نزدیکی مسافت، تمایل زیادی را برای سفر به این کشور ایجاد نموده است.

سفر به آنتالیا در ایام نوروز یکی از مهم ترین مقاصد جهانگردی در ترکیه محسوب می گردد و هتل های آنتالیا یکی از مراکز تفریحی مردم برای گذراندن تعطیلات محسوب می گردد. بسیاری از همین هتل ها همزمان با شروع عید نوروز، برنامه های بسیار جذابی را برای مسافران تدارک می بینند و همه کوشش خود را برای جذب جهانگرد به این شهر می نمایند. این در حالی است که ایران پرواز مستقیمی به این شهر ندارد، اما بعضی از شرکت های جهانگردی درباره این مسئله اطلاعات صحیحی به مسافران نمی دهند و درباره پرداخت هزینه های مازادی که مسافر باید در ادامه سفر بپردازد، توضیحی نمی دهند.

به تازگی سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه ای بیان کرد: مجوز پرواز از ایران به مقصد آنتالیا صادر نمی گردد و پرواز مستقیم در جهت مذکور وجود ندارد. همچنین در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری از مسافران خواسته شده در صورت سفر به آنتالیا مراقب افراد سودجو باشند، چراکه بعضی شرکت های جهانگردی در تبلیغات سفر به این شهر اطلاعات شفاف در اختیار مسافران قرار نمی دهند و پرواز به صورت کانکشن انجام می گردد و در فرودگاه میانی به دریافت هزینه مجدد از مسافر اقدام می نمایند. پرواز کانکشن یا اتصالی، پروازی متشکل از دو یا چند پرواز مستقیم است که به صورت دنباله ای انجام می گردد تا مسافر از مبدأ به مقصد نهایی برسد.

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی هم به تازگی هشدار داده است: آژانس های مسافرتی با تبلیغ فروش تور آنتالیا مسافران را به استانبول یا شهر های دیگر ترکیه می برند و از آنجا با دریافت هزینه دوباره به آنتالیا می رسانند. اکنون فقط در جهت های استانبول و آنکارا از مبدأ ایران پرواز برقرار است و تور های آنتالیا با پرواز مستقیم به فروش نمی رسد و به مسافران اعلام می کنیم هیچ شرکت داخلی و خارجی اکنون و در تعطیلات نوروزی پرواز مستقیم به آنتالیا ندارد.

فارغ از این که وزیر بهداشت هشدار جدی به هموطنان مان برای نرفتن به سفر چه در داخل و چه خارج از کشور در ایام نوروز داده است، انجام تست کرونا برای سفر به تمامی مقاصد ترکیه با تمامی ایرلاین ها، الزامی است و اجرای پروتکل های بهداشتی ازجمله تست PCR در مبادی ورودی این کشور صورت می گیرد.

باوجود شیوع بیماری کرونا در کشور و کرونای جهش یافته، سفر و مسافرت می تواند یکی از راه های انتقال بیماری محسوب گردد، درحالی که فرد مبتلا نمی داند عامل انتقال ویروس است؛ بنابراین شاید بهترین تصمیم برای پیشگیری از شیوع کرونا و نگرانی از ابتلای بیشتر انصراف از مسافرت باشد و مردم هم تصمیم عاقلانه تری در این خصوص اخذ نمایند.

هزینه های اضافی مسافران ایرانی به آنتالیا

حرمت الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به این که پرواز مستقیم از ایران به آنتالیا از 16 سال قبل بسته شده است، اظهار کرد: به طورکلی مبدأ و مقصد ایرلاین های خارجی باید معین باشد. اگر قرار است از ایران به مقصد آنتالیا پرواز مستقیمی وجود نداشته باشد، باید به تمام مقاصد نزدیک به آنتالیا پرمیشن پرواز داده نگردد.

وی ادامه داد: دولت می داند مقاصد پروازی که از ایران به اسپارتا یا آدانا که فرودگاه های نزدیک به آنتالیا هستند، برای این شهر است و مسافران ایرانی مجبورند هزینه اتوبوس حدود یک و نیم میلیون تومانی به ازای هر فرد را برای رسیدن به آنتالیا پرداخت نمایند که به آن ها تحمیل می گردد. طی 16 سال گذشته مسافران ایرانی با دادن این هزینه اضافی باعث آباد شدن جاده ها و فرودگاه های این مناطق به مقصد آنتالیا شده اند.

رفیعی تأکید کرد: اسپارتا یا آدانا مقاصد جهانگردی برای مسافران ایرانی نیستند و همه پرواز های ایرانی به فرودگاه این دو منطقه باعث سرگردانی مسافران ایرانی و صرف هزینه بیشتر برای آن ها شده است. اگر قرار است پروازی به مقصد آنتالیا صورت نگیرد، نباید اساسا پرمیشن پرواز به شهر های نزدیک به آنتالیا هم داده گردد، ولی اگر پرمیشن داده می گردد، چرا باید مسافران هزینه اضافی پرداخت نمایند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، مسافران ایرانی آنتالیا را باعث آبادانی اسپارتا و آدانا و افزایش اشتغالزایی در این مناطق مطرح نمود و اضافه نمود: در نوروز و ماه های گرم سال تعداد مسافران به مقصد آنتالیا افزایش پیدا می نماید. از خردادماه با گرم شدن هوا تعداد سفر ها به آنتالیا بالا می رود و این فرایند تا آخر مهرماه تداوم پیدا می نماید.

رفیعی بابیان این که تعداد مسافران ایرانی به مقصد خارج از کشور به طورکلی خیلی زیاد نیست، اضافه نمود: از حدود 85 میلیون نفر جمعیت کشور، 10 درصد که حدود 8 میلیون نفر می شوند، به خارج از کشور سفر می نمایند. از 8 میلیون نفر، 4 میلیون نفر آن به عراق می فرایند و از 4 میلیون نفر به جامانده، یک میلیون نفر شامل تجار و دولتی ها هستند که برای کار و مراودات سیاسی سفر می نمایند. از بین 3 میلیون مسافر در حدود 60 درصد نیز به ترکیه سفر می نمایند. وی افزود: مقصد بیش از 50 درصد مسافرانی که به ترکیه سفر می نمایند، آنتالیاست؛ بنابراین یا باید اجازه پرواز مستقیم به این شهر داده گردد و یا این که به طور کل پرواز به شهر های نزدیک به آنتالیا هم ممنوع گردد.

رفیعی، تعداد پرواز های میان ایران و ترکیه را 200 پرواز در هفته مطرح نمود و اضافه نمود: بر اساس تفاهم نامه بین ایران و ترکیه در هر هفته 100 پرواز از ترکیه به ایران و 100 پرواز هم از ایران به ترکیه انجام می گردد. قبل از شیوع کرونا پرواز های فوق العاده هم تا 300 پرواز به ترکیه انجام می گرفت. وی با اشاره به این که استقبال زیادی برای تور نوروز 1400 به آنتالیا انجام نگرفته است، گفت: مسافران انگشت شماری برای سفر به آنتالیا تا به امروز در دفاتر ثبت نام نموده اند و درصورتی که استقبالی از تور های نوروزی نگردد، رقم 15 تا 20 میلیون تومان تور های یک هفته ای نوروزی به کمتر از این میزان هم خواهد رسید. رفیعی در خاتمه یادآور شد:

نوروز سال 99 پرواز های میان ایران و ترکیه به صفر رسید. برای نوروز 1400 هم پیش بینی می گردد باوجود روال فعلی، حداکثر توافق 200 پرواز میان دو کشور انجام گردد، زیرا ظرفیت بیشتر از این میزان پرواز وجود ندارد.

منبع: رسالت

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور نوروز، بهار

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت| تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 136669

به "هشدار به مسافران ترکیه خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار به مسافران ترکیه خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید