چگونه در فصل سرما پزشک خودروی خود باشیم

به گزارش مجله سرگرمی، متاسفانه در بین عموم شایع شده است که در روز های سرد بعد از استارت زدن، موتور باید چند دقیقه به صورت درجا کار کند تا گرم گردد. بهترین روش برای گرم کردن موتور این است که بعد از استارت باید آرام آرام آغاز به حرکت نموده و از فشار های ناگهانی روی پدال گاز بپرهیزید، بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی شدن وضع موتور می توانید سرعت خود را افزایش دهید

چگونه در فصل سرما پزشک خودروی خود باشیم

اگر راننده هستید و خودروی شخصی دارید، احتمالا یکی از دغدغه های شما این است که در فصل سرما چگونه باید از خودروی خود مراقبت کنید. با تغییر فصل و آمدن ماه های سرد سال، سیستم خودروی شما باید با شرایط آب وهوایی جدید هماهنگ گردد تا بتواند بهتر عمل کند و دچار مشکل نگردد. این امر احتیاجمند این است که شما به عنوان مالک خودرو، بازبینی کلی از وسیله نقلیه خود انجام دهید.

برای این کار احتیاج به تخصص ندارید، فقط کافی است نکاتی که مربوط به مراقبت از خودرو در فصل سرماست را بدانید. توجه به این نکات شما را یاری می نماید تا کمتر دچار دردسر و اذیت شوید. به همین منظور رعایت چند توصیه ضروری که در ادامه می خوانید، شما را از خطرات احتمالی در آینده دور و سلامت خودرو و سرنشینان آن را تضمین می نماید.

کنترل روغن موتور

استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح پیشرانه خودرو است. البته بهتر است با تغییر فصل، روغن موتور خودرو را نیز تعویض کنید. روغن موتور مثل خونی در رگ های پیشرانه خودرو است که باید دارای دو مشخصه کیفی باشد: نخست عددی که به عنوان گرانروی یا ویسکوزیته شناخته می گردد، به میزان غلیظ یا رقیق بودن (مقاومت سیال در برابر لغزیدن و جاری شدن) روغن گفته می گردد که برای مثال با اعدادی مثل 30 ـ. 5، 40 ـ. 10، 50 ـ. 20 و ... شناخته می گردد. هرچه عدد بازه سمت راست بیشتر باشد، روغن غلیظ تر و در خودرو ها برای استفاده در فصول گرم مناسب تر است. برای مثال روغن 40 ـ. 10 از 50 ـ. 20 رقیق تر است. پس توصیه می گردد در خودرو های قدیمی تر، در فصل سرما از روغن رقیق تر (مثل 40 ـ. 10) بهره ببرید. همچنین شاخصه بعدی روغن، میزان کیفیت آن است که با حروفی مثل SN، SL، SM و… شناسایی می گردد که البته هر نوع روغن، بسته به فناوری پیشرانه خودرو استفاده می گردد.

گرم کردن آرام خودرو پیش از حرکت

متاسفانه در بین عموم شایع شده است که در روز های سرد بعد از استارت زدن، موتور باید چند دقیقه به صورت درجا کار کند تا گرم گردد. بهترین روش برای گرم کردن موتور این است که بعد از استارت باید آرام آرام آغاز به حرکت نموده و از فشار های ناگهانی روی پدال گاز بپرهیزید، بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی شدن وضع موتور می توانید سرعت خود را افزایش دهید؛ با این روش اولا از اتلاف سوخت و آلودگی بی دلیل هوا جلوگیری می کنید، ثانیا انتقال دما در بخش های مختلف موتور بهتر انجام می پذیرد و ثالثا گیربکس و سیستم انتقال نیرو نیز توأمان با موتور بتدریج گرم و آماده استفاده می گردد.

مراقبت از سلامت باتری

باتری یکی از بخش های خودرو است که هنگام کاهش دمای هوا احتمالا بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می گردد؛ بنابراین به مراقبت بیشتری احتیاج دارد. در دمای صفر درجه باتری تقریبا نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می دهد؛ بنابراین اگر قرار است که مثلا خودرو شما 24 ساعت در هوای سرد باقی بماند، بهتر است آن را روشن کنید و به موتور اجازه دهید که 15 تا 20 دقیقه کار کند تا از شارژبودن باتری مطمئن شوید یا در هوای سردتر از مرگ آن جلوگیری کنید. با ضعیف شدن باتری خودرو، استارت زدن خودرو در فصل سرما با مشکل روبرو می گردد و همچنین ممکن است باتری توان کافی برای استارت سر صبح که موتور کاملا سرد است را نداشته باشد. همچنین باتری خودرو اصولا بین سه تا چهار سال عمر مفید دارد و در صورت گذر از این مدت زمان ممکن است با مشکل روبرو گردد؛ بنابراین ضروری است سلامت باتری را مد نظر قرار دهید.

توجه به سیستم ترمز

مجموعه ترمز یکی از حیاتی ترین سیستم های خودرو است. ایراد های کوچک در این مجموعه شاید در روز های آفتابی و جاده های خشک خود را نشان ندهد، اما در روز های برفی و جهت های لغزنده می تواند باعث حادثه ای ناگوار برای شما گردد؛ برای مثال چنانچه پدال به درستی تنظیم نشده باشد یا چرخ ها به اندازه نسبتا برابر نیروی ترمز را دریافت نکند، تعادل خودرو در جهت های برفی با ترمزگیری از دست خواهد رفت.

توجه به باد و فشار تایر ها

همان طور که می دانید، حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد می گردد. برای اینکه باد تایر های خودروی شما همواره در وضع مناسبی قرار داشته باشد، باید تنظیم باد خودرو را به صورت دوره ای انجام دهید. پس پیش از هر چیز توصیه اکید ما به شما این است که باد تایر خودرو را متناسب با فصل سرما تنظیم کنید. تایر های خودرو حدود نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می دهد، بنابراین در زمستان باید مرتب آن ها را آنالیز و در صورت احتیاج بادشان را تنظیم کنید. تایر های کم باد بسیار خطرناک است و ممکن است که شما را با دردسر روبرو کند؛ بخصوص در هوای سرد یا هنگام بارندگی که خیابان ها و جاده ها لغزنده است، کارآیی ترمز های شما را کاهش می دهد و کنترل خودرو را سختتر می نماید. همچنین اگر تایر های خودروی شما کم باد باشد، سوخت بیشتری مصرف می نماید. تایر ها نقشی حیاتی در کنترل خودرو دارد؛ بنابراین احتیاجمند آنالیز مداوم است.

استفاده از ضد یخ

یکی از ابتدایی ترین کار هایی که به عنوان دارندگان خودرو باید با آغاز فصل سرما انجام بدهید، این است که از ضد یخ برای رادیاتور خودرو بهره ببرید. همچنین برای بالابردن کارایی آن، بهتر است هر دو سال یک بار مایع موجود در رادیاتور را کاملا تعویض کنید. پس اگر مدت زیادی است که از محتویات رادیاتور خودروی خود بی خبرید، بهتر است همین الان فکری به حال آن کنید. نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور (ترجیحا آب مقطر و فاقد املاح) بسته به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده است، اما به طور کلی برای آب و هوای ایران معمولا ترکیب 25 تا 50 درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود.

کنترل چراغ های داخلی و خارجی

چراغ ها یکی از مهمترین بخش های خودرو است. چنانچه چراغ ها وظیفه خود را به خوبی ایفا نکند، می تواند باعث حوادث ناگوار گردد. چراغ ها باید به نحوی تنظیم گردد که دید مناسبی را در شب تأمین کند. تصور کنید به دلیل روشنایی کم یا تنظیم نادرست چراغ ها ناگهان با سطحی یخ زده روبرو شوید، در این صورت فرصتی برای واکنش مناسب ندارید و ممکن است کنترل خودرو به کاری سخت بدل گردد.

معاینه فنی را از یاد نبرید

درست مثل سرزدن خودمان به پزشک، بد نیست گاه و بی گاه خودروی خود را نیز به متخصص آن بسپارید تا از سلامت تمامی اجزا اطمینان حاصل کنید. البته در صورت احتیاج، خود شما هم می توانید دست به آچار برده و معاینه خودرو را انجام دهید؛ هر چند خوددرمانی چندان توصیه نمی گردد. یک مکانیک خبره شما را از وضع سیستم ها و قطعات مختلف خودرو از قبیل: رادیاتور، ترمز و ... با خبر نموده و در همین حین به شما اطمینان می دهد که مایعات مختلف آن ازجمله ضد یخ، روغن ترمز، روغن موتور و… در سطح مناسبی است. همچنین بهتر این است که همواره حداقل نیمی از باک خودرو را پر گذاشته تا مبادا لوله های انتقال سوخت یخ بزند و تعویض روغن پیش از زمستان نیز بد ایده ای نیست.

آنالیز مایعات موتور

وقتی هوا سرد می گردد، مایعات درون موتور خودرو فشرده می گردد، بنابراین ممکن است به خوبی در قسمت های مختلف گردش نکند. پیش از آغاز سفر روزانه تان، بهتر است چند دقیقه ای وقت بگذارید و مایعات خودرو از قبیل: روغن، ضد یخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن جعبه دنده را آنالیز کنید و از وضع مناسب آن ها مطمئن شوید. همچنین احتیاج است پیش از حرکت اجازه دهید خودرو 10 دقیقه در حال در جا کار کند؛ این کار به گردش مایعات در همه قسمت ها یاری می نماید. نباید فراموش کنید که مایع شیشه شور هم باید به اندازه در مخزن موجود باشد، زیرا هنگام بارندگی یا رانندگی در جهت هایی که آب و برف بر سطح شیشه می نشیند، به آن احتیاج پیدا می کنید.

بازبینی یا تعویض برف پاک کن ها

برف پاک کن ها اگرچه قطعاتی ساده هستند، اما نقشی بسیار حیاتی دارند. تصور کنید در یک روز برفی یا بارانی درحال رانندگی در پشت خودرویی سنگین هستید. برف پاک کن های شما باید بتواند برف و باران و همچنین قطرات ریز و البته آلوده رهاشده از خودروی جلویی را از روی شیشه جلو پاک کند. معمولا هر 6 ماه یک بار باید برف پاکن ها با نمونه های جدید تعویض گردد. استفاده از محلول های شیشه شوی نیز می تواند به عملکرد برف پاک کن ها یاری کند. هنگامی که می خواهید تیغه های برف پاک کن را تعویض کنید، مراقب قسمت های لاستیکی و بخش فلزی تیغه باشید، چرا که با کمی بی دقتی این دو بخش دچار آسیب می گردد و تیغه کاملا نو نیز چسبندگی خود را به سطح شیشه از دست می دهد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: فرادید
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27701

به "چگونه در فصل سرما پزشک خودروی خود باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در فصل سرما پزشک خودروی خود باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید